ד"ר קרן קולן אימון אישי , אימון עסקי
בחירת גודל גופן
 

סבלנות כמבחן לזוגיות

ד"ר קרן קולן - חוקרת, מרצה, מאמנת אישית ועסקית.

זוגיות בין שני אנשים באה לידי ביטוי במגוון דרכים וכוללת בין היתר מחוייבות, מגורים משותפים, הקמת משפחה, ביטחון ואמון הדדיים. בתהליך בנייתו של קשר זוגי מתגבשות תובנות ויש צורך בוויתורים הדדיים. קשר זוגי נוצר בדרך כלל בתהליך הדרגתי, ובו נוצרים חיבור משותף ותקשורת בינאישית בין שני בני הזוג. כאשר אנשים מצהירים על היותם בזוגיות הם בעצם מצהירים על הסטטוס שלהם. סטטוס זה משקף התנהגויות יומיומיות בעלות משמעויות פורמליות. כל קשר זוגי הנו אינדיווידואלי וייחודי וכך אף ההכרה בו. הזוגיות היא בעצם צורך הנחשב למשמעותי ביותר גם עבור נשים וגם עבור גברים.

זוגיות יכולה להוות וליצור שינוי משמעותי בחיים, לטוב ולרע. איכות החיים של אנשים רבים נקבעת ונמדדת פעמים רבות בהקשר של איכות החיים הזוגיים שלהם ומידת האושר בהם. בזוגיות בריאה ואיכותית יש להשקיע מאמץ ניכר, השתדלות ומחשבה. זוגיות הנחשבת כבריאה ומאוזנת יכולה לתרום לחיים טובים, מאושרים ומספקים יותר ואף לחוזק פיזי ונפשי.

בזוגיות הנחשבת כלא מוצלחת ולא הרמונית יכולים להתקיים תחושות מגוונות ככעס, מרמור, תסכול, חרדה, עצב, לחץ, חוסר סבלנות ועוד.

כאשר אחד מבני הזוג מגלה חוסר סבלנות כלפי בן זוגו, הרי שיש כאן חוסר יכולת להתמודד מול קשיים, או לקבל את האחר במצב מצוקה. קוצר רוח כלפי בן הזוג יכול להעיד על בעיות תקשורת, חרדות, אי הבנות ולעיתים אף חוסר אהבה.

רציתי להביא בפניכם דוגמא מעולם הריקוד: במהלך לימוד זוגות ריקוד, ניתן ללמוד בקלות ובאופן די משקף על הזוגיות ביניהם. לימוד ריקוד משותף מצריך קודם כל סבלנות וגם תקשורת מצויינת בין בני הזוג, רצון משותף להצליח ואמפטיה. המדובר כאן בשני אנשים שונים, בעלי יכולות שונות בדרך כלל, הלומדים משהו ביחד. כל אחד מהשניים מגיב אחרת לצעדים, להדגמה, למוזיקה ולקצב ולאופן הלימוד הכללי. היכולת שלהם להפנים וליישם את שנלמד אינה תואמת בדרך כלל.

ישנם מצבים בהם אחד מבני הזוג מהיר יותר או איטי יותר, או שהוא מתבלבל בצעדים מסויימים. יתכן ולשני בני הזוג יחדיו קשה מאוד לבצע בהצלחה צעד מסוים, דבר הגורר אחריו תסכול ואי נוחות.

הריאקציה וקשת התגובות בין בני הזוג האחד כלפי השני משתנה מאוד, והסקלה נעה בין תגובות שליליות ביותר לחיוביות ביותר.

ישנם מצבים בהם נמצא זוגות המביטים אחד לשני בעיניים, קשובים למורה המלמד אותם ריקוד אך גם לעצמם. הם סבלניים כלפי עצמם מבחינת הקשיים שלהם אך גם כלפי הקשיים אותם חווה בן הזוג שלהם. אותם זוגות מעודדים, תומכים, מתאמצים ביחד, אמפטיים כלפי בן הזוג שקשה לו יותר, לא מקשים עליו או באים אליו בטענות ולא מעירים או מגיבים בציניות. זוגות אלו, לאחר שהם מצליחים להגיע להתאמה משותפת בריקוד, יחוו סיפוק ושמחה משותפים. הזוגיות אצל זוגות אלו היא בדך כלל מאוזנת וטובה גם מחוץ לשיעורי הריקוד. הם בעלי תקשורת הדדית טובה, מודעים, חברים טובים, סבלניים, אוהבים, נינוחים ואמפטיים האחד כלפי השני גם בחיי היומיום שלהם.

לעומתם, ישנם זוגות שאצלם קורה בדיוק ההיפך. הם חסרי סבלנות וכועסים כשבן זוגם אינו קולט מספיק מהר את צעדי הריקוד או עושה טעויות. הם מגיבים בהערות מרירות או ציניות, המתייחסות גם להיבטים אחרים בחייהם המשותפים, הם מנסים למשוך ולהוביל ויחסם ותגובותיהם לעיתים מזלזלים מאוד. ניכר בעליל כי זוגות אלו מתייחסים אחד לשני באותו אופן גם בחיי היומיום שלהם כזוג. אין בהם מספיק חום ואמפטיה, הקשבה וסבלנות.

באימון זוגי יש לבחון את קשת הערכים הזוגיים המשותפים בין בני הזוג. בחינת החסמים בזוגיות ובתקשורת יכולה להוות כלי שיתרום למינוף הקשר ולתובנות מהותיות. תוצאת אימון זוגי צריכה להביא את הקשר הזוגי למקום בו ישנה סבלנות מקסימלית, ככלי לחיי זוגיות מאוזנים, פוריים ושמחים.